Geen producten (0)

Het Reasons eiwitdieet of wel proteinedieet

Het is wetenschappelijk bewezen dat je van een eiwitdieet afvalt.

Eiwitdieet onderzoek:

Wetenschappelijke onderzoeken

Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat:

Een verhoogde eiwitinname op dit moment de meest adequate interventie voor succesvolle gewichtsbeheersing lijkt.

Universiteit Maastricht: High protein intake sustains weight maintenance after body weight loss in humans. Prof. Westerterp et al, International Journal of Obesity (2004) 28, 57-64.

Eiwitten tot een groter verzadigingsgevoel leiden dan andere voedingsstoffen. Een vermageringsdieet waarin een belangrijke hoeveelheid eiwitten aanwezig is biedt, naast het groter gewichtsverlies ook tot een verbeterde insulinegevoeligheid leidt en nog andere interessante metabole voordelen.

Denemarken: Effect of normal-fat diets, either medium or high in protein, on body weight in overweight subjects:a randomised 1-year trial, Dr. A. Astrup et al. International Journal of Obesity (2004) 28, 1283-1290.

Een dieet met weinig koolhydraten en voornamelijk plantaardig eiwit verlaagt het totaal cholesterol en het slechte, LDL, cholesterol. Ook verlaagd een dergelijk dieet de bloeddruk.

“The Effect of a Plant-Based Low-Carbohydrate ("Eco-Atkins") Diet on Body Weight and Blood Lipid Concentrations in Hyperlipidemic Subjects.”

David J. A. Jenkins, MD; Julia M. W. Wong, RD; Cyril W. C. Kendall, PhD; Amin Esfahani, MSc; Vivian W. Y. Ng, RD; Tracy C. K. Leong, BASc; Dorothea A. Faulkner, PhD; Ed Vidgen, BSc; Kathryn A. Greaves, PhD; Gregory Paul, PhD; William Singer, MD

Een dieet met veel eiwitten en weinig koolhydraten waarbij men in ketose komt zorgt ervoor dat iemand minder honger ervaart en er wordt minder gegeten, zelfs als er voldoende voedsel beschikbaar is. Ook het gewichtsverlies was groter dan bij een dieet met veel eiwit en 35% koolhydraten.

“Effects of a high-protein ketogenic diet on hunger, appetite, and weight loss in obese men feeding ad libitum”

Alexandra M Johnstone, Graham W Horgan, Sandra D Murison, David M Bremner and Gerald E Lobley

Een laag koolhydraat dieet leidt in vergelijking met een laag vet dieet tot meer gewichtsverlies, een lager cholesterolgehalte, een lagere bloeddruk en een kleinere buikomvang. Laag koolhydraten is positiever dan laag vet omdat dit de risico’s op hart- en vaatziekten meer verkleint dan een laag vet dieet.

“A randomized controlled trial on the efficacy of carbohydrate-reduced or fat-reduced diets in patients attending a telemedically guided weight loss program” Sabine Frisch, Armin Zittermann, Heiner K Berthold, Christian Götting, Joachim Kuhn, Knut Kleesiek, Peter Stehle, and Heinrich Körtke

Een dieet met veel eiwit (33%) en daarnaast veel beweging zorgt bij personen met overgewicht en diabetes type 2 voor meer gewichtverlies, meer verlies van vetmassa en meer verlies van middelomtrek dan een dieet met veel koolhydraten en weinig eiwit.

“A High-Protein Diet With Resistance Exercise Training Improves Weight Loss and Body Composition in Overweight and Obese Patients With Type 2 Diabetes” Thomas P. Wycherley, Manny Noakes, Peter M. Clifton, Xenia Cleanthous, Jennifer B. Keogh and Grant D. Brinkworth.

Een laag calorisch, ketogeen dieet zorgt voor een groot verlies aan vetmassa, gemiddeld ongeveer 65-70% van het totale verloren gewicht. Een ketogeendieet kan ook prima in combinatie met fanatiek sporten. Door het volgen van een ketogeendieet kon men sporten zelfs langer volhouden, ging het hartritme omlaag en werd er minder zuurstof gebruikt. De glycogeenniveaus in de spieren bleven door het volgen van het dieet gelijk. En dat terwijl normaal gesproken alle
opgeslagen glycogeen wordt verbruikt tijdens het sporten. Wanneer een ketogeendieet wordt gevolgd gaat het lichaam op een andere manier energie vrijmaken.

“Capacity for Moderate Exercise in Obese Subjects after Adaptation to a Hypocaloric, Ketogenic Diet” Stephen D. Phinney, Edward S. Horton, Ethan A.H. Sims, John S. Hanson, Elliot Danforth jr. and Betty M. Lagrange.

Eind jaren ’70 waren eiwitdiëten al ontzettend populair vanwege de volgende redenen:

  1. -Snel
  2. -Eenvoudig
  3. -Onderdrukt hongergevoel
  4. -Snel vetverlies door vorming ketonlichamen
  5. -Werkt zelfs na vele eerdere afslankpogingen
  6. -Kant en klare producten wordt mensen met overgewicht gezien als een soort medicatie en daarom blijven ze gemotiveerd om vol te houden.

“Protein diets for obesity: metabolic and clinical aspects” Errol B. and Marliss MD.